Groetjes uit Duitsland - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Annelieke Klaveren - WaarBenJij.nu Groetjes uit Duitsland - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Annelieke Klaveren - WaarBenJij.nu

Groetjes uit Duitsland

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

16 Januari 2014 | Duitsland, Münster

Dag lieve luitjes!

Und.. Wie geht es? :-)

Hier, in hartje Münster, heb ik het prima naar mijn zin!
Afgelopen zondag ben ik, na 4 uur treinen, in 'der schone Altstadt' aangekomen. Om 10.53 werd ik door het klavertje3 uitgezwaaid en werd mijn inboedel de trein ingeholpen. Gelukkig hoefde ik pas in Enschede over te stappen op de DB richting Munster!

Daar stond ik dan... in mijn eentje..op het perron.. met een enorme hutkoffer en een mega puist op mijn rug (lees: rugzak die vierkant is!). Gelukkig kwam mijn 'gastmama' mij ophalen van het centraal station.

Zij hielp mij gelukkig met de bagage, waardoor ik nét genoeg adem had om een paar duitse woordjes uit mijn strot te krijgen... Nou, het ging mij best redelijk af hoor:)!
Jutta, zo heet mijn 'gastmama' woont samen met haar dochtertje 'Klara' van 6 jaar vlakbij het CS en is van beroep lerares Engels (wat tot nu toe zeer handig is als ik de duitse benaming niet weet!).
Het huis is een soort 'appartement' waarvan zij woont op de 1e etage. Net zoals veel Duitse steden is ook Munster gebombardeerd tijdens de WO2 ( de flat waarin ik nu verblijf is de oudste, is van 1932, en is wonderlijk genoeg overeind gebleven!)

Zomaar een impressie van mijn kamer.
Een ruime 1-persoonskamer met inboedel (grote kast, commode, bureau met 3 stoelen, 2 'smoezelige' zitkussens en een ,helaas defect, stereo-installatie) 2x daags eten (ontbijt en avondeten), elke dag douchen etc.etc.

Wat ook erg fijn is (en wat ik eerst niet wist) is dat Munster een walhalla is voor fietsers! Ik dacht dat Den Haag erg was, maar stalen rossen ik hier niet heb gezien?! Zelf mag ik rijden op een oud karretje van Jutta, de zadelpen is op zijn hoogste punt vastgezet (waardoor ik nu erg lijk op een olifant op een circusfiets!!) Deze fiets mogen ze houden;)

De eerste avond heb ik gelijk 2 Krimi's gekeken (de Munsterse Tatort en Wallander.. ik versta het ook nog!!

Het eten is.. best wel typisch Duits! Voornamelijk kartoffeln, Bratwurst, Salz, salat undzoweiter
In de ochtend, een heerlijk compacte boterham met schapenkase (yuk) of marmelade (Yes)en frische Orangensaft! Ik mag niet klagen!!

De lessen op de Sprachschule zijn natuurlijk ook super!
Op maandag, de eerste dag (ik had mij bijna verslapen.. 8.10 wakker- 9.00 aanvang 1e les) kreeg ik mijn instuiftest: dat wil zeggen dat er aan de hand van een individuele schriftelijk en mondelinge test wordt gekeken in welke groep je het beste thuis hoort (én niveau)
Wonderbaarlijk scoorde ik goed en zit ik nu in klas B1.0 (voor Zwitserland moet ik B2.0 hebben!

Een leuke klas: 1 Russin, 2 Basken, 1 Japanse, 1 Zuid-Koreaan en 2 jongens uit Israel.
Best een kleine groep, dat maakt het volgen van de les veel gemakkelijker. Iedereen krijgt de beurt bij een opdracht en ook naar de uitspraak-zinsopbouw wordt gekeken.


Helaas wordt de Grammatika ook elke dag behandeld.. heftig!!
Nog steeds zit ik elke keer te goochelen met de naamvallen en of het nou genitiv,akkuzativ, datif enz. is! In Nederland had ik het , naar mijn idee, aardig onder controle (dankzij de vele bijlessen!) maar nu wordt alles in het Duits uitgelegd en benoemd...

De lessen zijn verschillend. Op maandag heb ik bijvoorbeeld maar een paar uur les.. van 9 tot 10.30 en dan van 11.00 tot12.30 ( als je wilt, kan je van 15 tot 17 uur naar de Hausaufgabehilfe gaan, maak ik veel gebruik van!) Di-Wo-Do is er van 13.00 tot 14,30-15.00 nog intensivkurs, waarbij ik verplicht ben te komen (ik volg natuurlijk de intensivkurs).

Gelukkig zijn er ook nog de vrije uurtjes!
Dinsdag ben ik heerlijk wezen zwemmen in een overdekt zwembad, zo'n 10 mn van het huis vandaan. Gister naar een interculturele avond Brazilie-Duitsland en zo afentoe een tochtje door de stad (nog niet geshopt.. alleen voor de nodige boodschapjes!).

Zaterdag staat op het programma: Bezoek aan Bremen!
Om 8.30 voor het Centraal Station en met de mede-studenten van de Sprachschule per 'Zug' naar Bremen!

Ik zal snel wat foto´s maken!! Zowieso van Bremen!


Liebe gruBe und bis bald!

Annelieke xxxxx


  • 16 Januari 2014 - 16:36

    Elly:

    Hoi Annelieke, je bent goed bezig, wat een fantastische ervaring. Dit is nog maar het begin, dus........
    Heel veel succes en zo te lezen, denk je ook aan je ontspanning.

    Groetjes, AJ en Elly

  • 16 Januari 2014 - 18:20

    Elize:

    hoi Annelieke,
    Oh wat leuk weer om te lezen, wat heb jij een schrijverstalent!!!
    veel plezier verder, al genietend, leren, leuke combi.

    (bijna oma) Elize

  • 16 Januari 2014 - 21:27

    Pien:

    Toppie! Geniet maar weer van deze ervaring! Leuk hoor!
    Groetjes, pien

  • 16 Januari 2014 - 22:19

    Metha:

    Mooi verhaal weer! Ik moet echt lachen hoe je schrijft! Geniet en veel succes! Lieve groeten.

  • 18 Januari 2014 - 15:19

    Marjan Deij:

    Leuk om te lezen hoe het je vergaat.
    gaaf en avontuurlijk dat je dit toch maar even doen

    Liefs van ons allemaal

  • 19 Januari 2014 - 16:54

    Tante Els:

    Hoi Droppie, wat een avontuur weer! We wisten wel dat het ging gebeuren ,maar niet dat het al zover was. Maar wat leuk om weer van je te horen en je avonturen mee te mogen beleven. We houden je verhaal in de gaten. Heel veel succes en liefs uit Nieuwkoop

  • 19 Januari 2014 - 22:52

    Nelleke Snijder:

    hoi Annelieke,

    Heel leuk om te horen wat je allemaal meemaakt.
    het klinkt heel goed en je kan het leuk vertellen.
    Veel succes en plezier gewenst.
    Nelleke

  • 20 Januari 2014 - 19:42

    Leo En Margriet Van Klaveren:

    Heb je al typisch Duitse lange woorden gehad, zoals
    Glatteisstreuverpflichtungablösungsgebührenneufestsetzung
    en Umsatzsteuernachzahlungsbescheid?
    Leer ze uit je hoofd en je kunt scoren bij je klasgenoten.
    Wat fijn dat je het naar je zin hebt.
    Maak er wat van.
    Tschüss
    Apeldoorn

  • 23 Januari 2014 - 23:40

    Ingrid Van Kesteren:

    Wat een leuk startverslag, Annelieke! We gaan je volgen, hoor!
    En zaterdag op weg naar Zwitserland! Echt super van je dat je dit gaat ondernemen.
    We zijn heel benieuwd naar je belevenissen!
    Veel succes en ook veel plezier!
    Lieve groeten vanuit Houtwijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke

Als Nederlandse Verpleegkundige ben ik werkzaam en woonachtig in Zwitserland.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 11600

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Schnuppern in Zwitserland

12 Januari 2013 - 25 Januari 2014

Backpacken met StudyTravel

Landen bezocht: