dag Duitsland, hallo Zwitserland! - Reisverslag uit Valens, Zwitserland van Annelieke Klaveren - WaarBenJij.nu dag Duitsland, hallo Zwitserland! - Reisverslag uit Valens, Zwitserland van Annelieke Klaveren - WaarBenJij.nu

dag Duitsland, hallo Zwitserland!

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

27 Januari 2014 | Zwitserland, Valens

Wat heb ik jullie toch in de steek gelaten!!!

Ruim 1,5 week heb ik niks van mij laten horen op mijn weblog.. maar nu ga ik jullie weer helemaal op de hoogte stellen van mijn bezigheden!

Waar te beginnen...

- In mijn tweede week in Muenster heb ik deelgenomen aan veel activiteiten: Een Sing-Songwriterslam in een Kneipe (een typisch Duitse Kroeg), Eislaufen op een Indoor-ijsbaan net buiten Muenster ( toch geen natuurtalent .. billen zijn nog steeds blauw!!).

Op zaterdag 18 Januari ben ik met de Taalschool en een handvol Docenten mét de trein naar Bremen gereden!
Umsteigen op Osnabruck (ruim 1 uur in de Bistro warm zitten worden)
om vervolgens heerlijk 6 uur rond te kunnen struinen in Bremen.

Voor het Rathaus werdt de geschiedenis van Bremen verteld: de 4 Straatmuzikanten (ja, van de Gebroeders Grimm), Bremen als oude Hansestad, de Bombardementen en natuurlijk al de oude gebouwen die in Bremen staan!
In de WO2 zijn (gelukkig) de monumentale gebouwen bespaard gebleven, daarentegen is de Haven wel flink te grazen genomen...

Ook een bezoekje gebracht aan het 'Schnoor-viertel' een heel oud wijkje in de binnenstad van Bremen, waar in 1938 de eerste Razzia (er woonden veel Joden) werdt gehouden...

De dag daarna heb ik doorgebracht in Muenster city: als een volleerde Toerist van elk ouder gebouw een foto gemaakt en een aardig rondje Aasee gemaakt.. De zon scheen en de lucht was ijsblauw.. Wintersport-weer! In de 'Friedenssaal' ook mijn Handtekening gezet:)
------
Op Vrijdag, vorige week, was het mijn laatste schooldag op Kapito.
Na ik een aantal positieve woorden ontving, kreeg ik ook mijn certificaat, waarop staat dat ik 'goed genoeg' ben voor niveau B1.
'S avonds was het de 'afscheidavond', voor mij en nog een aantal anderen. Dit was erg leuk: er waren cocktails én een Voetbalwedstrijd op groot scherm! Elke (4) cocktail smaakte even goed;)

Ook in het Gastgezin was het deze avond de laatste avond..
Wat zijn 2 weken snel gegaan!! 2 weken heerlijk Duits ge-fruhstuckt, en avond gegeten (veel bratwurst, Pommes, Salate und Beck Bier!)

Zaterdagochtend, 25 januari om 11.35, vertrok mijn trein naar Apeldoorn, waar ik ook mijn ouders zou zien!!
Dit was heel fijn natuurlijk, ook omdat ik dan eindelijk wat kleding kon lozen (ik ga ook nog een weekje naar Zwitserland!)

In de avond heerlijk gegeten bij Oom en Tante in A'doorn, om vervolgens voor 20.00 te karren naar Arnhem CS ( CityNightLine vertrekt om 21.38 naar Zurich). Het had weinig gescheeld of we waren noooit in Arnhem aangekomen ( wrong way) maar we waren... op tijd!!

'Niet geslapen in de trein, maar wel weer een ervaring haha!

Zondagochtend rond 8.30 kwam ik aan op Zurich CS, bij de balie tickets gekocht voor zowel Valens (Rehabilitionsklinik) en Uznach (Spital)..
2 keer overstappen en nog een rit met de Bus.. Valens, ik ben er!!

Helaas was het niet goed overgedragen, dus zo zat ik 2 uur zonder kamer ( als een dood vogeltje in de Bistro.. een nacht zonder slaap hakte er toch in!) Gelukkig kwam de receptioniste met een oplossing: een overnachting in het KurHotel van Valens!

Dit sloeg ik natuurlijk niet af: wat een luxe! Box-spring, terras op de zon, een grote badkamer, tv , vloerverwarming!!

Vandaag, maandag 27-1, was het mijn eerste Schnuppertag.
Om 7.00 werd ik verwacht bij de receptie en opgehaald door de AfdelingsPleeg: Nora. Het Zwitsersduits is redelijk te verstaan, maar als het té snel gaat.. dan niet! De Afdeling waar ik wellicht kom te werken is een Neuro-revalidatie (veelal ''boeren' met Schedelfracturen, Ski-ongelukken, uit deze streek!)
Ik heb een behoorlijk goed gevoel over deze plek.. Morgen heb ik mijn Sollicitatiegesprek.. spannend!!

Ook de eventuele personeelskamers gezien (10 minuutjes lopen vanaf de Klinik) Zien er prima uit!

Sneeuw: VEEEL SNEEUW!! Vandaag iets van 40 cm zien vallen, whow... jammer dat ik nu niet kan skien!

Morgenmiddag op doorreis naar Uznach..

Vrijdag denk/hoop ik weer thuis te komen,
Nog even kijken op welke manier (trein/vliegtuig/lopen)

Het is wellicht een rommelig Blogje geworden.. maar ik hoop dat jullie er tóch plezier aan beleven om te lezen!!

Veel Liefs,

Annelieke!


  • 27 Januari 2014 - 22:25

    Marjan Deij:

    Hoi Annelieke
    Wat een belevenis !
    Succes met je sollicitatie gesprek.
    Wordt het niets,kun je altijd nog schrijfster worden
    Liefs van ons allemaal xx

  • 27 Januari 2014 - 22:39

    Marit:


    hahahahaha fotos maken ;) echt je hobby he!

  • 27 Januari 2014 - 22:43

    Elize:

    Ha Annelieke, ik dacht inderdaad dat je Nederland en ons dus nu al was vergeten! Ha Ha.
    Nee hoor, je hebt genoeg te doen gehad zo te lezen. Ben benieuwd hoe je het werken in de ziekenhuizen vindt. Succes ermee hè!
    Wij zijn inmiddels oma en opa geworden, maar dat heb je vast al gehoord van je moeder en vader. Een kleindochter haar naam is Eva, we zijn erg blij, dat begrijp je wel.
    Nou meid succes de komende dagen en zie je wel ergens dit weekend.

    Liefs Elize

  • 28 Januari 2014 - 00:08

    Metha:

    Leuk allemaal! Veel succes met solliciteren! Geloof erin! Xx Metha.

  • 28 Januari 2014 - 00:08

    Metha:

    Leuk allemaal! Veel succes met solliciteren! Geloof erin! Xx Metha.

  • 28 Januari 2014 - 16:19

    Marianne Van Steenis:

    Hoi Annelieke,

    Leuk om je verslag te lezen. Ja, wie verre reizen maakt kan veel verhalen.
    Heel herkenbaar je ervaring in de nachttrein. Hoop dat je goede ervaringen opdoet in Zwitserland. Het is toch de bedoeling dat je daar naar teruggaat.
    Heel veel succes en tot gauw.
    hartelijke groet Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke

Als Nederlandse Verpleegkundige ben ik werkzaam en woonachtig in Zwitserland.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 11600

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Schnuppern in Zwitserland

12 Januari 2013 - 25 Januari 2014

Backpacken met StudyTravel

Landen bezocht: