Een teken van leven! - Reisverslag uit Valens, Zwitserland van Annelieke Klaveren - WaarBenJij.nu Een teken van leven! - Reisverslag uit Valens, Zwitserland van Annelieke Klaveren - WaarBenJij.nu

Een teken van leven!

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

17 April 2014 | Zwitserland, Valens

Lieve, lieve allemaal!!

Eindelijk... ik heb de mogelijkheid een blog online te ´gooien´!
Na een behoorlijk lange tijd te hebben gewacht op een beschikbaar modem, een smartphone die de geest gaf ben ik eindelijk weer te traceren haha!

Het is nu donderdag 17 April, dat houdt in dat ik al zeker 2 weken hier aan het werken-wonen-leven ben, hier... in dit paradijsje genaamd Valens, kanton St.Gallen.

Ik ga even voor het gemak ´terug in de tijd´; anders wordt deze blog zo´n rommeltje..

Het weekend van 29-30 Maart kwam ik aan met de nachttrein vanaf Utrecht CS->Zuerich. Toen met de Bahn naar Sargans en daar weer met het regiotreintje naar Bad Ragaz.. (het klinkt heel complex, maar valt best mee!! Google maps geeft duidelijk weer hoe de vork in de steel zit haha!). Ik had gelukkig dit keer niet teveel bagage, aangezien mijn inboedel cq huishouden met de verhuiswagen (!!) in Valens was afgezet, fantastisch!

Ik had een paar daagjes de mogelijkheid mijn huisje in te richten:
een redelijke studio, met een grote wandkast, een keukenblokje, een grote ronde eet-tafel, een bed met een heerlijk matras, badkamer met douche-wc-wastafel én een balkon met véél zon! like it!

Op 1 April had ik de Introdag in Kliniken Valens, samen met 12 andere Mitarbeiters (van Keukenhulp tot Chef Technische dienst... een leuke mengeling van mensen).

De eerste week/weken was/zijn best zwaar, kan ik wel vertellen..
Die nieuwe indrukken, de Fremdsprache, het nieuwe Rapportagesysteem, het nieuwe leven... bepaald nog geen 'Zwitserleven gevoel!!

Gelukkig heb ik een fijn team, die mij helpen waar ze kunnen en mij de tijd geven te wennen aan al het nieuws. Tijdens de pauzes spreken ze in plaats van hun 'dialekt' Hochdeutsch, om mij een kans te geven mee te kunnen praten/luisteren.. ik heb al aardig mijn plek hier gevonden!

De taal die ze hier bovenal spreken, Schweizerdeutsch, probeer ik mij ook een soort van eigen te maken .. (al klinkt het nog nergens naar !)

Mijn nieuwe functie, Pflegefachfrau, is nog wel wennen hoor!
Het is toch enorm bijzonder dat ik hier, als 22-jarig 'Broekie' als verpleegkundige mijn vaardigheden mag laten zien! Nu ben ik eindelijk niet meer 'die Stagiaire' maar nu de 'Verpleegkundige'.

De hierarchie in de klinik (denk ook wel in de alg. gezondheidszorg in Zw.) is tamelijk hoog. De Chefarts dient ook wel aangesproken te worden met Herr Doctor ( zijn ook wel zeker hoge Piefen!)

Het Du-en probeer ik gedwongen af te leren door veel te Sie-en.. dat gaat nog niet zo gemakkelijk hoor haha!

Gistermiddag met de Stationsleiterin naar de Stad geweest voor een Handy en een Bankkonto (Zwitserse bankrekening).

De bankrekening moest eigenlijk allang aangevraagd zijn, maar ik moest lang wachten op mijn Aufenthaltsbewilligung (vreemdelingenpaspoort).

Die heb ik dan gisteren ontvangen (ik mag tot 2019 in Zwitserland blijven wonen en werken!!) de B-bewilligung:).


#'
Als ik op mijn balkon kijk en ik kijk recht voor mij: dan zie ik een heel lief kerkje op 10m afstand (Katholiek. ) zo onschuldig; behalve als de klokken gaan luiden: #%*$^..... wat een geluid!!!! Elk kwartier en elk uur luiden de klokken... ik hoop dat ik er snel aan ga wennen!

Verder is de omgeving Wonderschon.. een breed dal, veel groen en bovenop wit (eeuwige sneeuw) Verderop in het dal is de bergketen genaamd Calanda .. tussen de Kantonen St.Gallen en Graubunden.

In dit gebied waar ik woon zijn veel boerderijen/stallen.
Veel produkten worden in het grotere dorp/stad Bad Ragaz aan de man gebracht ( bijvoorbeeld bij de Migros, supermarktketen).

:)

Ik kijk met genoegen terug op mijn eerste weken hier!

Begin Mei kom ik een aantal daagjes terug naar NLD, o.a. voor Familieweekend!

Ik laat hieronder, voor geïnteresseerden, mijn nieuwe '06', postadres en mijn Skype adres achter:

Handy: +79 9640334

Skype: a_klaveren4

Postadres (makkelijkst is om naar Klinik te sturen)

--> Kliniken Valens
Abteilung B2
Annelieke van Klaveren
CH- 7317 Valens
Zwitserland

(ps.. ik vind het heeeel leuk om een kaartje te onvangen:) :) :)
dat maakt mijn kamer ook een stuk feestelijker)


Lieve Mensen: tot Blogs!!!

Alles liebe,

xxxxxx Annelieke


  • 17 April 2014 - 22:45

    Margriet En Leo:

    Fijn dat je blog werkt. ook nu weer zie ik dat je schrijverstalent hebt. wat een dappere nicht hebben wij. zo tussen al die unverfroreren Schweitzer. je gaat het helemaal maken.
    Dank voor je adres.
    Je kaartje krijg je.
    Zo'n zuster met van die bolle wangen.......(iets lager).
    Hartelijke groet
    Margriet en Leo
    (laat die tante en oom maar achterwege)

  • 17 April 2014 - 22:51

    Metha:

    Hoi Annelieke,
    Fijn wat van je te horen!echt. Een andere wereld hè? Gek idee ook, dat je er zo lang gaat wonen. Knap van je hoor, en inderdaad zal je van alle nieuwe indrukken ook best moe zijn. Over een tijdje zal alles weer meer " normaal" voelen. Wat een ervaring! Ben trots op m'n buurmeisje!

  • 18 April 2014 - 08:25

    Nelleke :

    Wat kan jij leuk schrijven Annelieke!
    wat leuk om te horen hoe het je gaat.
    Ik zie het helemaal voor me.
    Ik kan me voorstellen dat het intensief is.. De hele dag een andere taal spreken!
    Maar ik wens je veel plezier,
    Liefs,
    Nelleke Buurvrouw

  • 18 April 2014 - 10:06

    AJ:

    Hé nicht!
    Goede berichten uit dat prachtige land. Je schrijft alsof je naast mij staat en in gedachten zie ik een brede lach op jouw gezicht; met de neus omhoog ben je in de boter terecht gekomen: wat een droombaan.
    Geniet van dat al en leef!

    Goede paasdagen,

    AJ

  • 18 April 2014 - 15:39

    Ingrid Van Kesteren:

    O wat leuk om wat van je te horen! Ik was zó benieuwd of je al een beetje kan wennen! Wat een prachtige foto's heb je er bij gestuurd. (Heb je ook een logeerkamer......?

  • 18 April 2014 - 15:47

    Ingrid Van Kesteren:

    De helft van mijn reactie is eraf gevallen! Toch nog maar even een aanvulling dan. Het is fijn om te lezen ( en dat hoor je ook tussen de regels van je leuke verslag door) dass es dir gefällt en dat je je draai al een beetje gevonden hebt in het mooie Zwitserland! We vinden het zó knap en ondernemend van je! Maar het zal supervermoeiend zijn om alles in een vreemde Sprache aan te moeten horen en om je goed uit te drukken in het Duits. We blijven je volgen, Annelieke, dus als jij wilt blijven schrijven... Graag! Goede paasdagen, werk ze en geniet van alle nieuwe indrukken! Lieve groeten, Ingrid ( ook namens Arnold, Sjoerd en Marije natuurlijk)

  • 25 April 2014 - 15:01

    Piet En Tonny Baijens:

    Hoi Annelieke,
    Wat goed om van je te horen. En wat heerlijk voor je dat je zo'n goede start hebt kunnen maken. Jammer voor ons natuurlijk dat we je niet meer voorbij zien 'racen' op je fiets maar binnenkort ben je weer even in Nederland dus dan zien we je weer!
    Tot die tijd wensen we jou 'alles Gute' in alle opzichten. Geniet ervan.
    Liefs,
    Piet en Tonny

  • 01 Mei 2014 - 19:30

    Opa En Oma:

    Lieve Annelieke,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Al die positieve geluiden doen het goed. In ieder geval heb je een goed huisje en is de omgeving prachtig. En ook op je werk gaat het goed hebben we begrepen.
    Heb je al wat vrienden om je heen waarmee je contact kunt hebben als je vrijde dagen hebt/ Zal wel hè?
    Hier is ook alles OK. Het weer is redelijk - soms mooi zonnig - soms frisjes en een spatje regen.
    Vanmiddag waren we bij Nicoline. Ze is jarig vandaag. Peter is met de kids in Zwitserland. Jammer dat je te ver weg bent om elkaar te ontmoeten.
    Morgen gaan wij naar Bakel om te helpen - dozen leeg halen en zo. Boeken en andere dingen op hun plek brengen. Je kunt je daar wel wat bij voorstellen.
    Nou meid, het ga je goed. We denken en hebben het veel over je als de ondernemende kleindochter ....
    Het ga je goed. Heel veel liefs van je oma en opa! Daag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke

Als Nederlandse Verpleegkundige ben ik werkzaam en woonachtig in Zwitserland.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1210
Totaal aantal bezoekers 11601

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Schnuppern in Zwitserland

12 Januari 2013 - 25 Januari 2014

Backpacken met StudyTravel

Landen bezocht: